Dietetyczny burger z ziarnami sorgo i słodką sałatą

Wczoraj miałam ochotę na odrobinę szaleństwa w kuchni, dlatego na obiad podałam ciekawą alternatywę dla tradycyjnego, fast food`owego hamburgera, zwanego przeze mnie „tłuściochem”. Jeśli już szaleć, to raczej z głową, zatem zamiast lunchu w fast foodzie wybieram wizytę we własnej kuchni i przygotowanie czegoś zdrowego, ale nie mniej smacznego niż tradycyjny hamburger 🙂 Myślę, że takie danie posmakuje również nieco starszym dzieciom, dlatego zachęcam wszystkie mamy do wypróbowania tego przepisu.

Głównym składnikiem mojego burgera jest grillowany kotlet z indyka i kaszy jaglanej, którego podam na ziarnach sorgo (to bezglutenowe proso, bogate w białko i mikroelementy, głównie żelazo i wapń 🙂 Jest tanim i ciekawym zamiennikiem np. kaszy gryczanej) z dodatkiem sałaty na słodko (z pysznym sosem malinowo-truskawkowym). Dla męskiej części mojej rodzinki, której raczej nie zależy na odchudzaniu, przygotowałam to danie w wersji „Men” (czyli ze zwykłą hamburgerową bułką zamiast ziaren sorgo).

Danie to nie należy do trudnych i nie zajmuje bardzo dużo czasu, zatem świetnie sprawdzi się w przypadku pracujących zawodowo osób czy zajętych opieką nad dziećmi mam 😉 Jedyne utrudnienie to konieczność wcześniejszego namoczenia ziaren (jeśli zapomnisz, zawsze możesz zastąpić ziarna np. brązowym ryżem lub ulubioną kaszą 😉 )

Składniki:

  • 500 g mielonego mięsa z indyka
  • 1 szklanka kaszy jaglanej
  • 1 kurze żółtko
  • Około 1/2 szklanki ziaren sorgo
  • Sałata (jaką lubisz, ja przygotowałam mix różnych sałat)
  • Pomidorki cherry
  • 1/2 avocado
  • Cytrynyna
  • Kilka truskawek i malin
  • Sól, pieprz, papryka w proszku, suszone chilli, kurkuma
  • Odrobina oliwy lub oleju kokosowego

Przygotowanie:

Ziarna Sorgo przepłukujemy w zimnej wodzie, następnie pozostawiamy na noc do namoczenia. Kolejnego dnia gotujemy je w tej samej, osolonej wodzie przez 20-40 minut (są twarde zatem wymagają dość długiego gotowania).

Do przygotowania kotletów potrzebujemy ugotowanej kaszy jaglanej. Mięso mielone mieszamy z żółtkiem jaja, przyprawami (wymienionymi powyżej) i kaszą jaglaną. Patelnie do grillowania smarujemy odrobiną oleju kokosowego lub oliwy. Formujemy kotlety i smażymy je na patelni.

W międzyczasie blendujemy maliny i truskawki, tak aby powstał jednolity, jedwabisty sos do sałaty.

Sałatę podałam z pomidorkami cherry, pokrojonym awokado, sokiem z cytryny i odrobiną oliwy. Z wierzchu całość polałam sosem owocowym.

Voila! Wraz z moimi facetami życzę Wszystkim smacznego ! 😉

bloooogo

Poniżej wersja „Men” 🙂

IMG_20150513_211157

Uwaga! Ostatnio zapytano mnie jak ugotować kaszę jaglaną, dlatego postanowiłam dodać jeszcze kilka słów na ten temat. Kaszę przepłukuję zimną wodą (używam sitka), zalewam ilością wody mniej więcej dwukrotnie większą niż ilość kaszy (np. na 1 szklankę kaszy dodaję około 2 i 1/4 szklanki wody), zagotowuję. Po zagotowaniu gotuję na małym ogniu przez około 10-14 minut aż kasza wchłonie całą wodę. Opłukuję chłodną wodą żeby kasza nie skleiła się. Gotowe:)